19-11-2018

Hoe zit het met de opstalverzekering als je bedrijfsruimte huurt?

Als je een bedrijfspand koopt, moet je een opstalverzekering regelen. Maar is dat ook nodig als je een kantoor huurt in een bedrijfspand? En welke andere verzekeringen zijn nuttig?

Wie regelt de opstalverzekering

Je moet er niet aan denken. Maar brand of een lekkend dak van het pand waarin je onderneming is gevestigd, kan flinke gevolgen hebben. Je verhuurder is verantwoordelijk voor de verzekering die schade aan het pand door onder meer brand, vandalisme, blikseminslag, wateroverlast en storm dekt. Deze verzekering, vaak gebouwverzekering genoemd, kun je vergelijken met een opstalverzekering voor woningen. Als huurder van een kantoorruimte hoef je je over die verzekering geen zorgen te maken, want die hoort de verhuurder af te sluiten. Maar let op: als je in je kantoor bijvoorbeeld een parketvloer hebt gelegd of een pantry hebt laten plaatsen, dan zijn die niet meeverzekerd op de polis van je verhuurder. Als je dit verzekert met een huurdersbelangverzekering, krijg je schade aan zulke aanpassingen wel vergoed.

Bedrijfsschadeverzekering

Wel moet je je zorgen maken over het feit dat door bijvoorbeeld brandschade je onderneming stil kan komen te liggen. Denk maar aan goederen die beschadigd zijn of dat je geen toegang hebt tot je ruimte. Het kan langer duren dan je denkt voordat je weer volledig aan de slag kunt. Gevolg: (tijdelijk) inkomstenverlies doordat je omzet misloopt. Het is dus verstandig om je als huurder daartegen te verzekeren met een bedrijfsschadeverzekering. Want je verhuurder is niet aansprakelijk voor inkomstenverlies, als je vanwege een brand of overstroming je kantoor tijdelijk niet kunt gebruiken.

Andere verzekeringen voor jou als huurder

Als je jouw bedrijfsruimte huurt, is het verstandig om de verhuurder te vragen welke verzekeringen zijn afgesloten. Je wilt natuurlijk niet dubbel verzekerd zijn, maar ook niet onderverzekerd. Zo zit de premie voor een glasverzekering of een milieuverzekering vaak in de servicekosten die je betaalt bovenop de huur. Als huurder moet je meestal wel een inboedelverzekering afsluiten om meubels en andere zaken die je zelf in het kantoor hebt gezet, te verzekeren. Dit wordt ook wel een bedrijfsmiddelenverzekering of inventarisverzekering genoemd. Ook is een geldverzekering voor verloren geld of geldswaardige papieren misschien iets voor jou. Staan er veel dure computers of laptops in je kantoor? Dan is een computerverzekering waarschijnlijk een goed idee. Deze kun je eventueel uitbreiden met een data- en softwareverzekering.

Zo houd je de kosten laag

Als ondernemer moet je dus verschillende verzekeringen hebben om tegen allerlei risico’s gedekt te zijn, ook als je de bedrijfsruimte alleen maar huurt. Vaak is het verstandig om meerdere verzekeringen te bundelen bij één verzekeraar. De premie die je uiteindelijk betaalt, pakt vaak lager uit dan als je bij verschillende verzekeraars losse verzekeringen afsluit. Ook is het slim om premies van afzonderlijke verzekeringen en bundels van alle verzekeringsmaatschappijen grondig met elkaar te vergelijken. Dat kost even wat tijd, maar je kunt zo flink kosten besparen. Vergeet niet te letten op de voorwaarden, vergoedingen en uitzonderingen, want ook die kunnen verschillen per verzekeraar.


Naar het overzicht